De prijs van affiches |
Factoren die de waarde van een affiche bepalen 1. Kwaliteit van het ontwerp Elke ontwerper had goede en minder goede dagen of een periode waarin hij uitblonk. Van A.M. Cassandre is bijvoorbeeld het voor-oorlogs werk in het algemeen zeer gezocht en kostbaar. Wat hij na de Tweede Wereldoorlog maakte is in de regel minder gewild. 2. Bekendheid van de ontwerper Sommige artiesten brengen steevast meer op dan andere. Van Henri de Toulouse-Lautrec en Alphonse Mucha is vrijwel alle werk gezocht, zelfs door hen geïllustreerde tijdschriftomslagen. 3. Periode Affiches van voor 1940 zijn in de regel kostbaarder dan uit de periode erna. Art Deco en Bauhaus zijn zeer gezocht. 4. Onderwerp Bepaalde onderwerpen zijn meer gewild dan andere. Voor scheepvaart, auto's en wintersport zijn veel liefhebbers te vinden. 5. Conditie Affiches zijn nooit bedoeld geweest om te bewaren. Een groot deel werd opgeplakt en daarna hadden wind, zon en regen vrij spel. Ze worden dan ook in sterk uiteenlopende toestand aangetroffen. Er zijn ook exemplaren die direct na het drukken in een donkere lade verdwenen en er na tientallen jaren in dezelfde perfecte conditie weer uit tevoorschijn kwamen. 6. Aantal Hoe kleiner het aantal dat bewaard is gebleven, hoe hoger de waarde. Probleem is echter dat van vrijwel geen enkel affiche exact is te zeggen hoeveel exemplaren er nog bestaan. |